MuroBBS:n jahtaama heijastinliivihuijari käräjillä

IMG10350. Aamu Kehä I:llä“Uutistapahtumia on pyrittävä seuraamaan loppuun saakka”, määrätään journalistin ohjeissa. Vaikka tällä blogilla ja journalismilla onkin aina ollut hyvin epämääräinen suhde (voisikin pohtia sitä joskus), seuraan nyt vähän eteenpäin aihetta, jota käsittelin tässä blogissa neljä vuotta sitten.

Kirjoitin tuolloin laajasta huijausten ketjusta, johon kuului esimerkiksi lasten heijastinliivien kauppaamista huomattavaan ylihintaan.

Huijausta olivat selvittäneet Plazan MuroBBS-palstan keskustelijat, jotka listasivat huijaukselta vaikuttavia palveluita yksi toisensa perään. Kaikki näyttivät johtavan lopulta saman tekijän jäljille. Tekijäksi epäiltykin ilmaantui keskusteluun uhoamaan virolaisilla asianhoitajilla.

Nyt STT kertoo lasten heijastinliivitapauksen edenneen käsiteltäväksi Helsingin käräjäoikeuteen. Mistään pienestä huijauksesta ei ole ollut kyse, vaan “syyttäjän mukaan kahden yhdistyksen nimissä erehdytettiin kymmeniätuhansia ihmisiä lahjoittamaan rahaa, yhteensä noin puolitoista miljoonaa euroa.”

STT kertoo edelleen, kuinka “Poliisin mukaan Suojatie-nimisessä kampanjassa markkinoitiin muun muassa heijastinliivejä ja Lasten liikennekoulu -oppaita. Vain pieni osa summasta meni ilmoitettuun tarkoitukseen.”

Nyt kun katson äskettäin viestintäoikeuden kurssilla oltuani ja Päivi Tiilikan Journalistin sananvapaus -kirjaa luettuani tuota taannoista merkintää, on se oikeudellisesti lähellä harmaata aluetta. Ihan laiton merkintä (kunnianloukkaus tai yksityisyyttä loukkavan tiedon levitys) se ei kuitenkaan ehkä ole ollut. Olen suhtautunut henkilöiden nimiin varovasti: oikeudellisesti voisi olla eri asia sanoa, että tämä mies, kuin sanomani tämännimiseksi esittäytynyt mies.

Vanha blogimerkintä on muuten jännä asia kunnianloukkausta ajatellen. Loukkaus on tapahtunut periaatteessa vuonna 2007, ja oletettavasti se olisi jo vanhentunut (joo, Tiilikassa on vielä vähän luettavaa). Toisaalta loukkaus jatkuu periaatteessa edelleen, kun teksti on julkisesti saatavilla.

Toisaalta jos epäilty osoittautuu syylliseksi, silloin tuomiosta kertominen ei loukkaisi oletettavasti enää kumpaakaan, koska kyse on yhteiskunnallisesti melko merkittävästä asiasta. Lisäksi henkilö, joka huijaa kymmeniltätuhansilta ihmisiltä yhteensä 1,5 miljoonaa euroa, voi todennäköisesti olettaa tapauksen kiinnostavan esimerkiksi mediaa, ja näin tulevan julkisuuteen.

Tuota vanhaa tapausta penkoessa muokkasin blogin arkistoa samalla sen verran, että siirsin Yahoon ja Microsoftin kariutunutta kauppaa käsitelleen osion kokonaan omaksi merkinnäkseen.

Keskustelupalsta paljasti hämäryyksiä lasten avustustoiminnassa

Viime viikolla muutamia keskustelupalstoja puhututti hillo.fi -niminen verkkosivu, jossa luvattiin satanen rahaa ja mahdollisuus rikastua nopeasti, kunhan ensin lähettää 300 euroa sivun kirjoittajaksi esittäytyneelle Olli Harvialalle osoitteeseen PL 394, 00121 Helsinki.

Kukaan tuskin sortui noin epäilyttävänoloisen ilmoituksen perusteella rahojaan lähettämään ja saitti olisi painunut pian unohduksiin, ellei sivulla mainittu postilokero olisi osoittautunut monen muunkin tahon kotipaikaksi.

Plaza.fi-sivuston MuroBBS-keskustelijat huomasivat, että samasta postilokerosta löytyy koti ainakin Lasten Apu -järjestölle, jonka kotisivulta voi ostaa normaalisti 5-10 euroa maksavia lasten heijastinliivejä 30 euron hinnalla tai vaikka järjestön vuosikertomuksen, hinta 25 euroa. Mistään tuotteista ei löydy kunnollisia tietoja tai kuvia. Lasten Avun, paikassa ? painettuun, viimeksi vuonna 2002 ilmestyneeseen lehteen kirjoittaa Kiusattujen tuki ry:ssä vaikuttanut henkilö.

Kiusattujen tuki haettiin konkurssiin rahojen mystisesti loputtua, vaikka järjestö myi Koulurauhaa -lehteään miljoonien eurojen edestä. Samassa postilokerossa toimii myös Mobiilivippi.com, joka tarjoaa satasen mobiililainaa kahdeksi viikoksi vaatimattomilla 32 euron kuluilla. Tai tarjosi ennen, nykyisin toiminta näyttää rajatun vain tietyille vippi-asiakkaille.

Samojen tekijöiden käsialaa on suojatie.fi -sivu, jonka ainoa liiketoiminta näyttää olevan 20 euroa puhelulta laskuttava tukipuhelin. Suojatien numeroa ja muitakin jo mainittuja saitteja mainostaa Clubfm, joka esittää olevansa pääkaupunkiseudulla, mobiilina ja internetissä kuuluva radiokanava. En tällä hetkellä voi selvittää, kuuluuko kanava oikeasti pääkaupunkiseudulla, mutta ainakaan nettilähetys ei toimi.

Aiemmin netissä lähetetyn clubfm:n ohjelman teki tiettävästi miamilainen tuottaja. Hän tosin ei ollut  lainkaan tietoinen kuulumisestaan Suomessa, eikä ollut kovin ilahtunut kanavansa lähettämisestä edelleen hänelle kertomatta ja maksamatta. Sivun galleria vaikuttaa tekaistulta eikä oikein mikään tunnu pitävän paikkaansa muutenkaan. Hassua. Vastaavia sivuja riittäisi käsiteltäväksi vaikka miten, mutta ehkä tyydyn vain linkittämään viestiin josta ne löytyvät.

Muropaketin keskustelun edetessä ja yhä uusien, samojen tekijöiden toteuttamien kampanjoiden ja  nettisivujen löytyessä oli joihinkin keskustelijoihin ottanut yhteyttä Kimmo Mirjamo -nimellä esiintynyt mies, joka oli vaatinut keskustelua ja tutkimuksia lopetettaviksi. Mirjamo.fi-sivun blogissa kirjoittaja uhkailee ottavansa Tallinnasta mukaan muutamia asiamiehiä ja selvittävänsä asioita silmä silmästä -tyyliin. Sivun linkit johtavat mm. jo mainituille suojateiden turva- ja lasten apu -sivuille.

Plazan Muropaketti-keskustelupalstaa ylläpitävä, Yhtyneisiin Kuvalehtiin kuuluva Kynämies Oy poisti tänään keskustelusta kymmenittäin viestejä ylläpitoon tulleiden yhteydenottojen perusteella. Poistettuja viestejä voi lukea tilalle perustetusta blogista. Myös Suomi24-keskusteluista on poistettu tätä aihetta käsitelleitä keskusteluja.

Melkoista kansalais-Matlockismia voi näköjään harrastaa verkossa. Milloinkahan vaikka Hesari perustaa erillisen internet-kirjeenvaihtajan pestin? Metro-lehdellä onkin jo nettikirjeenvaihtaja etsimässä kiinnostavia juttuja ja videoita. Tässä jutussa olisi verkkokirjeenvaihtajalle töitä riittänyt ja varmaan siitä olisi jokin pikku-uutinen saatu kasattua. Samalla moni paatunut verkkokäyttäjä säilyttäisi uskonsa valtamedian kykyyn harjoittaa rivakkaa ja paljastavaa tutkivaa journalismia.

Julkaistu 9.1.2007 osoitteessa viima.vuodatus.net.