Verkkojournalismin liiketoimintamallit

Seminaari verkkojournalismin liiketoimintamalleista
Tampereen yliopisto, perjantai 18.11.2011, Virta-talon audiotorio, Åkerlundinkatu 5 A, 1. kerros. Muistiinpanot seminaarista.

Saateteksti: “Sanotaan, että perinteisen journalismin liiketoimintamallit ovat murenemassa ja että verkossa ei voi tehdä tulosta, koska ilmaista sisältöä on liikaa. Suomessakin on jo jonkin aikaa toiminut journalistisia verkkojulkaisuja, jotka ovat kannattavia tai ainakin hyvin lähellä kannattavuusrajaa. Kasvuyrityksille voi ennustaa menestystä jatkossa, sillä verkkomainonta on Suomessa kasvanut viime vuosina nopeasti.

Mukaan alalle pääsee helposti – alan yrittäjäksi voi ryhtyä kevyellä byrokratialla ja minimaalisella pääomalla perinteiseen mediaan verrattuna. Millaisia ovat journalistiset kasvuyritykset meillä ja muualla?  Miten he ovat päässeet plussan puolelle? Miltä tulevaisuus näyttää? Miten yhdysvaltalaiset kasvuyritykset ovat rakentaneet liiketoimintaansa?

Näitä ja muita start up- journalismin kysymyksiä mietitään Tampereen yliopiston COMET –tutkimuskeskuksen ja Helsingin Sanomain Säätiön rahoittaman SubMoJour –hankkeen järjestämässä seminaarissa.”

***********

Tutkijat Pekka Pekkala, Esa Sirkkunen, Risto Kunelius. 10 väitettä journalismista ja liiketoiminnasta verkossa Katsaus verkkojournalismin uudet liiketoimintamallit (SuBmoJour)  – projektin tuloksiin ja näkymiin

submojour.net

– tietokannasta voi vertailla yrityksiä esim. liikevaihdon tai toimintamallin jne. perusteella

5 väitettä verkkojournalismin kehityksestä Suomessa (Sirkkunen: näistä asioista ei ole turhan paljoa puhuttu Tampereen yliopistossa)

1. väite: journalismi ei sinänsä ole koskaan ollut kaupallisesti kannattava tuote
– printtilehtikin elää vain osittain tilausmaksuilla

2. Suomalaisella lehdistöllä on ollut keskeinen asema mediamarkkinoilla ja se näkyy myös itsenäisen verkkojournalismin hitaassa kehityksessä.
– printtimedia dominoi mediataloutta, vaikka sen osuus ajankäytöstä on vain noin 10 prosenttia.
– Sanomalehdet ja Yle on kähty kansallisesti ja kulttuurisesti tärkeiksi instituutioiksi
– Suomessa suora ja epäsuora julkinen tuki mediataloille maailman kärkeä väkilukuun suhteutettuna (sisältää myös Ylen ja alv:n puuttumisen). Suomessa myös eniten journalisteja väestöön suhteutettuna [ja varmaan myös media-alan koulutusta]

3. riskirahoituksen sijaan on usein valittu hitaan kasvun tie (esim. Afterdawn)

4. monet kasviyritykset ovat erikoistumassa niche-pohjaisiksi, monia toimintoja sisältäviksi palveluiksi, joissa journalismi on vain yksi osa. (tätä myös isoissa mediataloissa harrastetaan)

5. suomalainen verkkojournalismi pohjautuu pääosin bannerimainontaan, mistä seuraa ongelmia

– displaymainonnan osuus on kasvanut viime aikoina, mutta muut muodot kasvavat nopeammin (paitsi hakemistot polkevat paikallaan tai kutistuvat)

Kysymyksiä: miten ylläpidetään journalistisia periaatteita, alkavatko kasvuyritykset keskittyä ja ketjuuntua?

Pekkala: Nuoret toimittajat USA:ssakin tulevat opiskelemaan ajatuksella, että pääsevät isoon paperilehteen (NYT) töihin, ihan kuten täälläkin.

1. tee kaikki itse (halpa julkaisurakenne, itse hallittavissa, esim. wordpress). Markkinointi, suhdetoiminta, yms. tehdään kaikki itse. Esimerkkinä Bargain babe). Näihin menee paljon aikaa, jonka vakituisessa työpaikassa voi käyttää varsinaiseen työhön (tai palavereissa istumiseen)

2. yrittäjäkurssien keskeinen oppi: nauti yrittämisestä, rahan tekemisestä jne. muuten et voi menestyä.
(Startup-puolelle siirtyneiden kokemus: ennen oltiin oikeina toimittajina, mutta nyt on jouduttu tekemään kaikenlaista)

3. ihmiset eivät maksa sisällöstä, mutta voivat olla valmiita tukemaan sinua. (tosin yhdysvalloissa tukemisen ja yrittämisen ymmärtämisen kulttuuri on erilainen kuin Suomessa). (täällä tämä toimii vain perussuomalaisten maahanmuuttokriittisen siiven keskuudessa)

4. tulonlähteitä: mainokset ja konsultointi

5. Oma juttu on aina löydettävä, oma kohdeyleisö, lähestymistapa. Kun kaikki kopioivat toisiaan, samat uutiset ovat kaikkialla, ja kun kaikki myyvät näyttöperusteista mainontaa, kaikki lopulta laskevat yhden näytön hintaa [ja tekevät mahdollisimman pienellä porukalla paljon sekundaa.] Tästä pääsee eroon olemalla uniikki.

6. kärjistetty väite: mikään menestyvistä saiteista ei tuota suurinta osaa sisällöstä ilmaisten lähteiden kautta (kansalaisjournalistit), vaan sisällöstä maksetaan artikkeleiden kirjoittajille

(Verkossa maksetaan valtavasti kaikesta ja tilataan paljon tuotteita, mutta tietoa ja journalismia ei osata paketoida sellaiseen muotoon, että siitä maksettaisiin)

Tässä tutkimuksessa ei kerrota epäonnistumisista. Mutta esim. jos on saatu kolmeksi vuodeksi rahoitus, tehdään ensin pari vuotta asiaa X tosi hyvin, mutta bisneksen kehittäminen unohdetaan kokonaan, kahden vuoden jälkeen ei ole hajuakaan bisnesmallista tai sitä aletaan vasta pohdiskella. [näinhän tämä menee perinteisessä mediassakin, rahaa tulee verkkoon, mutta tulosten pohdiskelu on ollut niin ja näin]

Riitta Santala-Köykkä OK Viestinnästä kommentoi:

– Uskottavuus on tärkeää myös pienille yrityksille. Mutta: miten se toimii käytännössä. Esim. USA:ssa hallinto on ryhtynyt säätelemään blogeja, jokaisessa merkinnässä on ilmoitettava, kuka sitä tukee ja kuka on taustalla.

**************

Riikka Krenn – Rantapallo.fin päätoimittaja.

Rantapallo on Suomen suurin matkailumedia, perustettu 2007, kausivaihtelu kävijämäärissä kuitenkin hyvin voimakasta, korkeinta kesällä ja tammikuussa, jolloin ovat matkamessut ja alalla kiivasta. Matkoja ja varauksia ei myydä, vaan ohjataan yhteistyökumppaneille.

Graafinen työ ja koodaus ostetaan vakiotyypeiltä ulkopuolelta, sitä ei enää tehdä itse. Mediamyynti ulkoistettu verkossa medialle.

2010 liikevaihto 448 000 e, tulos 87 000 euroa, liikevoittoprosentti yli 25. Ennemmin osa Tuktuk mediaa. Kevyet rakenteet, joten tuottanut aina voittoa.

IS ja IL yltävät verkossa rantapallon ohi matkailupalveluillaan (TNS Metrixin tilasto)

Toimituksellista sisältöä: kohdeoppaat, matkavinkit, alan uutiset.

[vaikuttaa hakukoneoptimoidulta ja bisnes edellä tehdyltä]

Hauska havainto tilastoista: Äkkilähdöissä käydään jopa useita kertoja katsomassa ja haaveilemassa, että minne sitä pääsisi jos voisi nyt lähteä, matkailumaailmassa ollaan usein osa haavemaailmaa.

Sisältökumppaneita: MSN matkailu (kaikki sisältö tulee Rantapallosta), Kimallus.fi, huoltamo.com, helistin.fi jne.

Muu sisältö: blogit, yli 50 kappaletta, pidetään erillään muusta sisällöstä, matkailukeskustelut (ei pääpointti), kilpailut, Matka 2012-messujen mediakumppanuus, Pikavuoro maailman ympäri

Täysin kaupallisella äkkilähtösivulla 97 000 fania, sen kautta ohjataan kävijöitä yhteistyökumppaneiden matkatarjouksiin [ja tienataan affiliate-markkinoinnilla varmasti hyvin], varsinaisella sivulla 27 000 tykkääjää.

Menestystekijöitä:
-sisällön ja palveluiden yhdistelmä
-tiedon ja viihteen yhdistelmä
-yhteisöllisyys
-erikoistuminen ja asiantuntijuus
-kevyet rakenteet
-suomalaista sisältöä suomalaisille

Tärkeitä periaatteita:

– Hakukone on yhtä tärkeä yleisö kuin ihmislukijat.

– Mitattavuus on suurin ero perinteiseen mediaan, hyvässä ja pahassa.

– Toimittajan profiilissa korostuu asiantuntemus ja toisaalta tekninen osaaminen.

– verkossa toimivat erikoistuminen ja asiantuntijuus,

Blogikirjoittajille ei makseta, mutta heiltä voidaan ostaa juttuja joista saa freepalkkioita. Työntekijöitä nyt 3. Freekirjoittajille maksetaan, mutta Krenn arvioi, että eivät ole parhaasta päästä palkkionmaksajina, joskaan eivät huonoimmastakaan.

***********
Jocka Träskbäck: Stara.fi: Klikkijournalismi, journalistin ohjeiden noudattaminen verkossa

(Soneran Kaista-viihdelehteä oli vuonna 2000 verkossa tekemässä jopa 14 toimittajaa, kunnes kupla puhkesi ja jäljelle jäi vain yksi)

Stara aloitti 2003. Staralla nyt 2 kuukausipalkkaista, Jocka ja lisäksi toimitussihteeri täällä Tampereella. Kävijämäärien heittely hyvin runsasta.

Taannoin levy-yhtiö olisi halunnut ostaa osuuden, mutta eivät voineet suostua koska uskottavuus menisi. Yhteistyökumppanit olleet hyödyllisiä, Nokialla merkittävä näkyvyyttä tuova vaikutus.

Staralla muut mediat tukevat nettijulkaisua, esim. paperinen julkaisu jota tehtiin S-ryhmälle. Mitään toimintaa ei tehdä tappiolla, ei esim. lehteä. Jocka teki vuoteen 2006 töitä Ylelle, jotta stara-harrastus pystyttiin rahoittamaan.

Tarjosivat vuosia sitten Sanomalle yhteistyötä nuorisoliitteen teossa, mutta saivat kylmää kyytiä. Sanoma kertoi osaavansa tehdä itse.

Santtu Parkkonen em. pahuuden ytimestä kysymässä, kuinka tulevien kävijöiden määrä jakautuu. Staralla Facebook ohittanut Ampparit, jolla aiemmin oli noin 20 prosentin osuus, pyörivät samalla tasolla.

********
Markku Huusko – Uusisuomi.fi

Hankala markkina, onnittelee voittoa tekeviä. Staran kanssa kiistelevät siitä, kumpi on Suomen suurin itsenäinen verkkomedia, vaikka kohderyhmät ovat aivan erilaiset.

US:n nelivuotinen historia erittäin tappiollinen: 2009 miinusta 650 000 euroa. 2010 tappiota vajaa 400 000 euroa. Puheenvuoron avaaminen iso investointi, lähtivät liikkeelle omalla palvelulla kuntavaaleihin.

Vuonna 2010 liikevaihto kasvoi yli 200 % 800 000 euroon. Alkuun tehtiin uutisia muita siteeraamalla, enää ei yhtä paljoa. Alkuun siteerattiin, otsikoitiin eri tavalla ja saatiin jutulle “uusi markkina”. Nyt tätä tekevät enemmän myös perinteiset mediat. [väitän kyllä että US:n uutisista yhä suuri enemmistö on joko tiedotteita tai siteerausta kotimaisesta tai kansainvälisestä mediasta]

Tänä vuonna tappio supistuu oleellisesti ja liikevaihto kasvaa. Tulot: mainosmyynti, yritysblogit, yrityskanava (yritykset voivat kertoa palveluistaan, palikka uusimasta päivityksestä nousee verkkolehden etusivulle), google, sisältömyynti (asiakkaina Yle, Plaza, Voice)

Kulut: toimituksessa päätoimittaja, uutispäällikkö, kolme toimittajaa ja valokuvaaja. Tekniikka (palvelimet, ylläpito, kehitys) ostetaan kokonaan ja myynti osin ulkoistettu.

Huusko: Ihmiset ovat rinnalla tuottamassa sisältöä, eivät ylä- tai alapuolella.

***********

Nopola news: yritysyhteistyötä, paikallista markkinointia.

syntyi pienen kunnan pienistä tarpeista: kokoaa keskitetysti tietoa, helpottaa kaikkien elämää (kuntalaiset, yritykset, yhdistykset,), tehostaa kunnassa reaaliaikaista viestintää

perusideat
– tiedon tuottajalla ei ole väliä, kaikki tieto kootaan samaan paikkaan
– se kirjoittaa joka parhaiten asiasta tietää, ei se joka osaa kirjoittaa parhaiten.

Kun Nopola news avattiin 2005 keväällä, oli suuri kynnys tavalliselle kansalaiselle kirjoittaa verkkoon, nyt tilanne on FB:n yms. ansiosta aivan toinen.

aihealueina koko elämän kirjo syntymistä kuolemaan, lasten juttuja päiväkodeista yms. 299 käyttäjätunnusta, kunnassa 1500 asukasta.

Verkkopalvelu jakautuu seuraaviin osiin:
-kansalaisten sisällöntuotanto,
yritys- ja palveluhakemistoo, myös yritysten sisällöntuotanto-oikeus. Pienet ja keskisuuret yritykset mukana, ei valtakunnalliset.
– suorat nettitv-lähetykset j videoarkisto, laadukkaita nettitv-lähetyksiä vuodesta 207 asti. Verkossa nettitv flashg-tekniikalla sekä omana palveluna 12 operaattorin verkossa. Sisöltä: valtuustokokoukset, seminaarit, juhlatilaisuudet, urheilu, luennot.

IPTV-puoli mielenkiintoisin tällä hetkellä, verkossa oleviin asioihin on käyttöliittymä.

taustalla yhdistys, joka verotuksellisesti on hyvin huono, mutta yhteisöllisesti hyvä.

yliopistot ja korkeakoulut tv: udp://@233.6.205.150:1234

Journalistinen etiikka ei ole tässä taustalla, esim toimitusjohtaja saa kiekko-ottelussa kehua firmaansa.

***********

Seminaarin otsikot:

11.15-13.00   Tekijät esiin!Verkkojournalismin kasvuyritykset kertovat, miten verkossa jäädään henkiin ja menestytään. (Otsikot alustavia!)

Riikka Krenn, Rantapallo.fi: Google, journalismi ja verkkomedian uudet työnkuvat
Jocka Träskbäck Stara.fi: Klikkijournalismi, journalistin ohjeiden noudattaminen verkossa

Markku Huusko, Uusisuomi.fi: Kovaa työtä tiedossa!

Aaro Toppinen, Nopola News: Kyyjärven kohtauspaikkaa rakentamassa.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s