Muotiblogit ja bloggaaminen

Raakamuistiinpanot Mediapäivillä 2009 käydystä keskustelusta. Katso muistiinpanot-sivu.

****

Muotiblogit ja bloggaaminen, keskustelu Mediapäivillä Helsingissä 4.4.2009. Keskustelua johtaa Liisa Jokinen (Hel Looks).

Mukana keskustelussa

Minttu Paakkulainen Tukholmasta: kirjoittanut blogia reilun pari vuotta, go4itvol2.

Johanna Piispa, Fashionweek, Jyväskylä. Muitakin aiheita kuin pukeutuminen.

Stella Harasek, Paras aika vuodesta, nyt siirtynyt Olivian sivuille.

Vesa Silver, blogi Staran sivuilla.

Stella siirtynyt äskettäin Olivian sivuille. Olivia löysi, ei tiedä miten. Ei ole katunut vielä. Suostumisen takana laaja paletti, voi kirjoittaa mahdollisesti myös lehteen. Saa rahaa, mutta ei mennä nyt lukuihin.

Stella: Koko blogi alkanut läpästä, ystävät pyysivät perustamaan paikan mihin avautua kenkäasioista heidän sijaansa. Olivialla uusi konsepti ja uusi saitti, jolle haetaan kävijöitä. Olivialle siirtymisestä tullut kritiikkiä blogimaailmassa, vaikka Olivia ei vaikuta blogin sisältöön.

Vesa Silver: lukijoissa aiheuttaa paniikkia se, että bloggaamisella voi oikeasti tienata, arvellaan että bloggaajat myyvät sielunsa. Muutosvastarintaa.

Minttu näkee siirtymisen kaupallisuuteen luontaisena. Silverin yhteistyö alkoi joulukuussa 2007, Vesa myi itse bloginsa idean Musamedia-gaalassa toimitusjohtajalle.

Johanna kirjoittaa samalla tyylitaivaaseen (Sanomalle). Hyöty tyyliagenttiudesta: pikkukolikoita (eli hyvin vähäinen määrä rahaa).

Yhteistyön lopettaminen kaupallisen tahon kanssa: tyyliagenteissa jokukirjoittajista on jo lopettanut. Stellalla normaali työsopimus, jonka voi irtisanoa.

Minttu esittänyt haaveen, että blogilla voisi elättää perheensä. Paakkulainen kirjoittaa myös Plazan Elleihin, josta otettiin yhteyttä nimenomaan blogin ansiosta. Pyörittää myös toistaiseksi aika pientä blogiputiikkia.

****

Kävijälukuja: Vesa TNS Metrixin kautta, Toyotan mainoskampanjaa silmällä pitäen: Reilu 10 000 yksittäistä kävijää viikossa. Minttu Google analyticsin kautta: 1500-2000 kävijää päivässä. Johanna: 6000 päivässä.

Vesa: suosion salaisuus: miespuolisuus, miesbloggaajat niin harvassa (markkinarako!), 100-prosenttinen silveriys, jotkut asennot.

[pitäisiköhän lyödä rahoiksi alkamalla miesmuotibloggaajaksi? puuttuu vain muoti, josta raportoida. ja miehekkyyskin ehkä on vähän epäuskottavaa.]

Johanna: suosion salaisuus pitkäikäisyys, ollut ennen suurta aaltoa.

****

Yleisökysymys: mietittekö, mikä kiinnostaa yleisöä? Minttu: joo, pyrkii kirjoittamaan ystävämyynneistä ja uusista liikkeistä, käy itse katsomassa paikan päällä jakaa karttalinkkejä. [Ts. journalismia.] Silver aloittanut bloginsa trendiennakoinnista.

Stella: pyrkii ylipäätään välttämään negatiivisia asioita. Samoin Minttu, enemmän positiivisia asioita esille. Kritiikkiä voi heittää muilla foorumeilla. Silver: kritisoinut mm. juhlatilaisuuksia, mistä aiheutui blogissa keskustelua.

Stella: voisi kirjoittaa blogissaan myös Trendi-lehden kivasta muotistoorista, vaikka onkin Olivian sivuilla. Mutta ongelmallista.

Kysymys: onko selvästi ostettuja blogeja, lähestyvätkö vaatevalmistajat?
Minttu: lähestyvät toisinaan. Kirjoittaa silloin blogissaan aloittamalla esim.: olen saanut testattavaksi sitä ja tätä.

Johanna: tarjottu mahdollisuutta kirjoittaa sähköhammasharjablogia jollain sivulla, vastineeksi saisi sähköhammasharjan. (tästäkö syntyi joku polemiikki?)

Stella: lähestymistavat hämmentävät kun ollut itse markkinoinnin ja median alalla. Yhteydenottoja tyyliin: pääsisit ensimmäisenä markkinoimaan blogissasi meidän tuotteita.

Minttu: tavaraa tulee myös toimittajille, ja tähän verrattuna bloggaajille tuleva tavaramäärä on promillen luokkaa.

Liisa: muotiala on kovin korruptoitunutta.

****

Yleisökysymys: onko blogien tarkoitus olla independent-media? No ei? Eikä kokonaan indie voi olla.
Minttu: bloggari ei ole mikään kansan valitsema edustaja, jonka pitäisi käsitellä kaikki saamansa roju. Ts. huono roju jää käsittelemättä? [tää on nyt sitä huomiotaloutta!]

Kari Haakana kysyy: pitäisikö esim. laittaa joku huomautus blogiin jos kaupallista touhua yms.
Muotibloggaaminen kokemusten jakamista.

Kysymys: tuleeko kivoja kutsuja? Tulee, mutta ei hienoihin tilaisuuksiin, enemmän kissanristiäisiin. Lehdistötiedotteita tulee. Ei ulkomaanmatkoja (vielä).

Minttu opiskelee muotitiedettä Tukholman yliopistossa. [Tällainen oppiaine myös Helsinkiin toisi varmaan näppylöitä naistutkimuksen inhoajille, ja varmaan muuten naistutkimusihmisillekin]

Silver: kaupungilla tullaan kertomaan että on luettu blogia, mutta kertojat ovat usein pikkutyttöjä jotka ovat saaneet inspistä. [miksei riuskat miehet??]

Muotibloggaamisen riippumattomuus: onko myöskään riippumatonta muotijournalismia ylipäätään. Minttu: Muoti ylipäätään vaatii tietyn määrän kaupallisuutta.

****

Kysymys: voiko muotiblogi haastaa muotiaikakauslehden: Minttu: aikakauslehtien formaatti on eri. Samoin Stella: eri sisältö blogeissa ja lehdissä. Mutta entä pelkät lukijat, tuleeko muotilehdistä vain muotiblogien tekijöiden apuvälineitä? Vai toisaalta kasvattaako niiden suosio koko alan suosio.

Mari Koo: jaksatteko toimittajien kysymyksiä, ovatko edelleen samoja? Minttu: toimittajat nykyisin ottavat yhteyttä. Ennen tyyliin: onpas nyt kiva, kun tytöt puuhastelee tällaista. Ennen sai aloittaa siitä, että mikä tää muotiblogi ylipäänsä on, eli asenne ei ole enää yhtä väheksyvä.

Opinnäytetöillä pommitetaan loputtomasti, mutta valmiita ei juurikaan näy.

[tällaista keskustelua ei muuten ylipäätään olisi käyty esim. 5 vuotta sitten.]

Blogimerkintöjä aiheesta: http://www.olivialehti.fi/tyyli/Tyyliblogi/tabid/66/Default.aspx?CategoryId=76&TagId=721&BlogPage=10&PostId=281

http://liisajokinen.com/2009/03/24/muodista-mediapaivilla/

http://kiilablogi.net/2009/04/mediapaivat-2009-muotiblogit/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s