Keskustelu blogeista 7.5.2012

Muistiinpanot maanantain 7.5.2012 blogikeskusteluun Palmenian Lahden yksikössä. Katso myös lista kiinnostavista viestintäalan blogeista.

Onnistuneita kaupallisia palveluita

Onnistunut yritysblogi: Finnair. Suuri konserni on löytänyt henkilökohtaisen tuntuisen otteen (muutamat työntekijät kirjoittavat). Toisaalta: työtaisteluissa henkilökohtainen ote (lentoemäntä kertoo shoppailusta New Yorkissa) voi kääntyä itseään vastaan.

Hyvin kaupallistettu blogien keskittymä: Indiedays (TNS Metrixin mukaan pari miljoonaa sivunlatausta kuussa, tuplasti isompi kuin esim. ESS.fi). Lily.fi seuraa perässä

Poliittisen keskustelun areena: Uuden Suomen puheenvuoro. Konservatiiviset ajatukset ovat suosiossa, mutta kasvu on tuonut kaikkien suuntien edustajia.

Kehitystä viime vuosina

Blogien merkitys on muuttunut: ne ovat tulleet ehkä lähemmäs perinteistä, yksisuuntaista mediaa, ainakin joiltain osin. Vaihtelu on tietysti kovaa: paljon luetuissa muoti- ja lifestyle-blogeissa keskustelut käyvät edelleen vilkkaina, kuten politiikan puolellakin. Blogimerkintä on kuitenkin entistä enemmän tavara, jota voidaan jakaa Facebookissa ja Twitterissä.

Yksittäisten blogijuttujen potentiaalisesti saavutettavissa oleva yleisö on kasvanut hurjasti muutamassa vuodessa, mistä kiitos on lähes yksinomaan Facebookin.

Mietin vasta hiljattain, kuinka arviolta nelisen vuotta sitten löysi kiinnostavia blogimerkintöjä. Joko itse seuraamiensa blogien kautta, keskustelufoorumeilta, kahdenkeskisistä chat-keskusteluista tai Ircistä. Nyt Facebook on todella tehokas levityskanava – jos on jotain sanottavaa, josta ihmiset voivat tykätä ja suositella sitä, tai jos on käytössään tehokkaat sivut joilla on paljon seuraajia. Tämä on tuonut blogeihin paljon uusia kävijöitä. Ehkä aiemmasta poiketen myös enemmän sellaisia kävijöitä, joiden medialukutaito ei verkossa ole niin hyvä kuin aiemmin.

Blogien määrä on kasvanut edelleen hurjasti ja kaupallinen hyödyntäminen on lisääntynyt.

Tekniikkapuoli ja tyyli

– Viime vuosina ei ole tainnut tulla paljoakaan muutoksia. Blogger ja WordPress ovat pitäneet vankan asemansa ja kehittäneet toimintojaan. Posterous on noussut, Vuodatus säilynyt. Mediatalot ovat kokeilleet blogipalveluita, mutta vain Uuden Suomen palvelu on saanut merkittävämmän aseman. Lifestyle- ja matkailupuolella on toki omat, isot tekijänsä, ja mediataloilla yksittäisiä suosittuja blogikirjoittajia. WordPress on omalla domainilla olevista blogeista epäilemättä markkinajohtaja (myös tämän blogin taustalla).

– Väliotsikot tai muu tapa jaotella pitkiä tekstejä on hyvä ajatus. Samoin kuvien käyttö.

– Kannattaa varmistaa että blogi toimii myös mobiililaitteilla. (tästä en ole itse kovin hyvin perillä. voi olla, että tämä ominaisuus on esim. wordpressissä jo automaattisesti)

Perinteisiä vinkkejä

– Miksi tehdään ja kenelle? Millä sisällöllä?

– Mieti pääpiirteinen (ja realistinen) päivitystahti. Bloggaaminen on työlästä ja vie aikaa, varsinkin jos siihen ei ole tottunut eikä se ole luonteva osa työtä tai elämää.

– Kirjoita sopivan henkilökohtaisella otteella, omalla tyylillä

– Muista hakukoneet: käytä avainsanoja ja linkkejä.

– Ole sitkeä. Kommentit yhtään virallisemmanpuoleisissa blogeissa tuntuvat olevan harvinaisia. Kestää aikansa ennen kuin lukijat löytävät paikalle.

– Mainosta, mutta sopivan hillitysti (esim. Facebookissa, sähköpostilistalla / uutiskirjeessä, kotisivuilla). Liika omien juttujen markkinointi ei näytä hyvältä.

Ulkoistettu blogi? Ehkä se on mahdollista. Toisaalta kun mietitään, ketkä bloggaajat menestyvät kaikkein parhaiten (lifestyle- ja ylipäätään he, jotka laittavat itsensä näkyvästi peliin), ei se ole ehkä kovin kannattava ajatus.

Blogeja joihin viitattiin keskustelussa:

Kemppinen, Fazerin blogi, Kalastajan vaimo, Rajapinta, Pointblog.fi.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s