Blogin perustaminen – apua blogipalvelun valintaan

IMG10777. Bus windowTimo-Pekka Heima
Utain 12 / 2.12.2010

Oman blogin perustaminen houkuttaa monia. Bloggaamalla voi kertoa matkakuulumisensa kerralla kaikille kavereilleen, tai kertoa remontin tai muun projektin etenemisestä.

Muoti- neule- ja päiväkirjablogit ovat olleet suosittuja jo usemman vuoden ja moni bloggaa myös saadakseen taloudellista hyötyä kirjoittamisesta.

Blogin aloittamista suunnitteleva joutuu kuitenkin miettimään, minne bloginsa perustaisi. Utain tutustui suosituimpien blogipalveluiden ominaisuuksiin.

Googlen vaihtoehto

Blogger on hakujätti Googlen omistama blogipalvelu. Vuonna 2003 Google osti neljä vuotta aiemmin perustetun palvelun itselleen. Blogger on toinen netin käytetyimmistä blogipalveluista.

Aloittavalle bloginpitäjälle Blogger on turvallinen valinta: se tarjoaa valmiit sivustomallit, joista voi valita sopivan helposti ja esimerkiksi värimaailman muokkaaminen käy valintatyökalulla yksinkertaisesti.

Bloggerin iloja on myös mahdollisuus lisätä blogiinsa Googlen mainospalvelu Adsensen mainoksia, jolloin bloginpitämisestä voi saada joitain euroja kuussa rahaa, enemmänkin jos houkuttelee runsaasti kävijöitä. Myös muita mainosratkaisuja voi käyttää vapaasti.

Huonoa Bloggerissa on valmiin yhteisön puute. Jos haluaa löytää muita samasta aiheesta kirjoittavia, joutuu näitä etsimään Blogilistalta tai muita reittejä käyttäen. Jos blogiaan ei toisaalta halua jakaa kaikille, voi lukijat kutsua sähköpostilla jolloin satunnaiset kävijät eivät kirjoituksia näe.

WordPress.com näyttää tyylikkäältä

WordPress.com on Bloggerin ohella toinen suurimmista blogipalveluista. Googlen listauksessa se on maailman 14. käytetyin verkkosivusto. Palvelua ylläpitää Automattic, blogien ylläpitämiseen ja verkkopalveluiden kehittämiseen erikoistunut yhdysvaltalainen yritys.

Sekin sopii aloittavalle kirjoittajalle hyvin: sivusto on suomenkielinen ja helppokäyttöinen. Blogin ulkoasun voi valita kymmenistä valmiista vaihtoehdoista, jotka ovat usein tyylikkäitä ja selkeitä.

WordPress listaa jatkuvasti suosituimpia samankielisiä blogimerkintöjä, ja muiden kirjoituksia voi selailla esimerkiksi avainsanojen kautta. Palvelu on teknisesti hyvin toimiva ja edistynyt, tosin välillä tuntuu, että kaikenlaisia lisätoimintoja on jo liiankin paljon.

Kaupallista kirjoittamista ajattelevalle WordPress.com sopii huonosti: palveluun ei saa lisätä esimerkiksi mainosbannereita. Toisaalta jos kirjoittaa blogia esimerkiksi yritykselle, voi ostaa lisäpalveluna oman verkko-osoitteen.

Livejournal sopii päiväkirjanpitäjälle

Livejournal on on blogipalveluiden tarjoajaksi varsin pitkäikäinen: palvelu on avattu jo 1999. Vuodesta 2007 alkaen sen on omistanut venäläinen internetyhtiö SUP.

Livejournal tarjoaa samat pääasiassa mahdollisuudet kuin muutkin isommat blogisivustot, mutta se on silti ollut suosituin päiväkirjablogien kirjoittajien parissa. Ulkoasuja on tarjolla paljon, ja niiden käyttäminen 0n helppoa.

Blogia on helppo kirjoittaa niin, että se näkyy vain valituille Livejournalin käyttäjille. Silloin lukijat kuitenkin joutuvat tekemään itselleen Livejourna-tunnuksen

Livejournal ei sovi kaupalliseen kirjoittamiseen. Palvelussa on runsaasti mainoksia, mutta tulot niistä menevät palvelua tarjoavalle yritykselle. Jos kirjoittaja itse haluaa saada mainoksista rahaa, on ostettava maksullinen tili palveluun.

Vuodatus on suomalainen vaihtoehto

Vuodatus.net on suomalainen vaihtoehto blogin pitämiseen. Palvelu on perustettu 2005, ja vuodesta 2008 asti se on ollut osa mediakonserni Alma Mediaa. Sivustolla käy viikoittain 200 000 – 250 000 kävijää.

Palvelun käyttö on yksinkertaista, mutta suuriin kansainvälisiin kilpailijoihin verrattuna toiminnot ovat paikoin vaatimattomia. Ulkoasuvaihtoehtoja on tarjolla vain muutamia, ja kuvatilaa on vähemmän kuin muissa palveluissa.

Blogeissa on palveluntarjoajan lisäämiä mainoksia. Niistä pääsee eroon ostamalla maksullisen lisäpalvelun, jonka mukana saa myös muita lisäominaisuuksia.

Kävijäprofiilitutkimuksen mukaan 94 prosenttia palvelun käyttäjistä on naisia. Suosittuja blogien aiheita ovat käsityöt, ruuanlaitto ja neulominen.

Tuntemattomat lukijat on helppo pitää poissa, kun laittaa bloginsa salasanan taakse.

Sanomalehdissä voi blogata yhteiskunnasta

Blogin voi aloittaa myös muutaman sanomalehden verkkosivuilla. Tällaista mahdollisuutta tarjoavat ainakin Kauppalehti, Etelä-Suomen Sanomat, Aamulehti ja Uusi Suomi. Näiden sivuilla olevissa blogeissa kirjoitetaan usein yhteiskunnallisista aiheista kuten politiikasta, vaikka ne yleensä sallivatkin kaikki aihepiirit.

Palveluiden ulkoasu vaihtelee. Uuden Suomen Puheenvuoro-palvelussa ja Kauppalehden blogeissa on mainosbannereita. Uusi Suomi on varsinkin poliittisten, usein konservatiivisten kirjoittajien suosiossa, Kauppalehden palvelua suosivat luonnollisesti talouskommentoijat.

Aamulehden blogipalvelussa käsitellään pääasiassa politiikkaa tai yhteiskuntaa. Mainoksia Aamulehden blogisivuilla ei ole. Etelä-Suomen Sanomien blogeissa ei ole mainoksia, ja aiheet vaihtelevat ruuanlaitosta politiikkaan.

Kauppalehdessä jo palvelun ehdot kieltävät blogin kaupallisen käytön, ja muutkaan lehdet tuskin haluavat sivuilleen kaupallista blogia viemään huomiota maksetuilta mainoksilta.

Pienemmissä palveluissa on epävarmuutta

Blogimahdollisuutta tarjoaa myös suuri määrä pienempiä yrityksiä. Nekin voivat olla hyvä vaihtoehto, mutta niiden ongelmaksi voi tulla palvelun jatkuvuus. Jos ylläpitävä, pieni yritys joutuu taloudellisiin vaikeuksiin, voi blogi yllättäen kadota eikä sitä saa enää palautettua.

Pienessä yrityksessä voi olla töissä vain yrittäjä itse. Jos tämä kyllästyy tai muuten ei voi jatkaa työssään, on silloinkin vaarana blogin katoaminen yllättäen. Tästä syystä suuret, vakiintuneet palvelut ovat blogin pitämistä ajatellen luotettavampia.

Yksi vaihtoehto on myös rekisteröidä itselleen oma nettiosoite, johon voi asentaa esimerkiksi WordPress- tai Drupal-blogiohjelmistot. Tässä vaihtoehdossa kotisivutilasta täytyy maksaa palveluntarjoajalle, ja blogin aloittaminen vaatii enemmän teknistä osaamista kuin valmiiden alustojen käyttäminen.

Tämä vaihtoehto sopiikin siksi parhaiten esimerkiksi blogia aloittaville yrityksille tai niille, jotka aikovat tehdä blogillaan bisnestä.

Lisää aiheesta Utaimessa:
Kritiikittä muodikas (Utain 5/2009)
Politiikka siirtyi blogeihin (Utain 6/2007)

Muualla verkossa:
Blogilista on kattava hakemisto suomalaista blogeista
Blogilista.fi

Tämä juttu on kirjoitettu Utaimen numeroon 12/2010. Juttu Utaimen sivuilla.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s